Bij Google Workspace deel je de opslagruimte met alle gebruikers deelt. De opslag die je verbruikt, is een optelsom uit Gmail, Drive en Foto's. Deze opslagruimte kun je vergelijken met een 'emmer' waar iedereen zijn gegevens in opslaat. Zodra deze emmer vol is, zijn er twee opties om meer ruimte te krijgen:
- Grote e-mails, bestanden en foto's weggooien, of:
- Extra licenties aanschaffen, per licentie krijg je 30 GB, 2 TB of 5 TB extra opslagruimte, of:
- Je Google Workspace abonnement upgraden naar een hoger pakket (+ €6,90 per account per maand).
Zie je dat sommige collega's teveel opslagruimte verbruiken? Dan kunnen we een limiet instellen. Neem contact met ons op om dat te regelen.
Benieuwd wie (of wat) de meeste opslagruimte verbruikt? Gebruik dan de tips hieronder om erachter te komen.
Voor gebruikers:
Via drive.google.com/settings/storage kun je zien hoeveel opslagruimte je nu in gebruik hebt, en waaraan je dit besteed hebt. In Google Drive (klik) kun je zien welke bestanden de meeste opslagruimte verbruiken.
Voor beheerders:
Via admin.google.com kun je via Apps > Google Drive > Gedeelde Drives (klik) zien hoeveel opslagruimte de Gedeelde Drives verbruiken.
Via admin.google.com > Gebruikers (klik) kun je per account zien hoeveel opslagruimte de accounts verbruiken.
Via admin.google.com > Rapporten > App-rapporten > Accounts vind je een overzicht van het totale verbruik binnen je organisatie.
Vragen?
Vind je de prijs voor een upgrade te duur? Laat Noëll dan met je meedenken over het efficiënter opslaan van je gegevens, door contact op te nemen via de klantenservice. Wil je meer weten, keer dan terug naar het overzicht of bekijk de informatie van Google over het bijkopen van opslagruimte (aanbevolen).